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Ärzte warnen vor Sushi, nachdem sie lebende Würmer im Darm des Patienten gefunden haben

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Die Erkrankung tritt häufig an Orten auf, an denen der Verzehr von rohem Fisch beliebt ist, wie z. B. in Japan

Ärzte sagen, dass die Erkrankung in westlichen Ländern aufgrund der steigenden Popularität von Sushi zunimmt.

Ärzte warnen vor dem Verzehr von rohem oder zu wenig gekochtem Fische führt zu einer Bedingung namens Anisakiase, bei dem sich ein Wurm an die Speiseröhre, den Magen oder den Darm anheftet, je nach Zentren für die Kontrolle und Prävention von Krankheiten. Einer der jüngsten Vorfälle betrifft einen 32-jährigen Mann aus Portugal, der nach dem Essen eine Woche lang Erbrechen, Bauchschmerzen und Fieber hatte roher Fisch von einem japanisches Restaurant, Der Telegraph berichtet.

Die Ärzte führten eine Endoskopie durch und stellten eine Krümmung fest Wurm in die Darmschleimhaut des Mannes eingegraben. Nach Entfernung der Larve mit einem Roth-Netz besserten sich die Beschwerden der Patientin.

In einem Fallbericht, warnt Dr. Joana Carmo, Gastroenterologin am Krankenhaus von Egas Moniz in Lissabon, dass der Zustand einen „akuten chirurgischen Bauch“ oder plötzliche starke Bauchschmerzen nachahmen könnte. Andere Symptome sind Übelkeit, Erbrechen, Verdauungsblutungen, Darmverschluss und Perforation und Peritonitis des Magen-Darm-Trakts.

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WISSENSCHAFT / MEDIZIN : Darmparasiten Pest Dritte Welt : Gesundheit: Ein wenig erkanntes Problem gilt als Hindernis für den Fortschritt in Entwicklungsländern.

Die Dritte Welt ist mit zahlreichen gesundheitlichen und wirtschaftlichen Problemen konfrontiert, aber es gibt eine wenig beachtete Geißel, die ein bedeutendes Hindernis für den zukünftigen Wohlstand in den Ländern der Dritten Welt darstellt: Darmwürmer.

Durch Parasiten verursachte Krankheiten sind eine vielfältige Gruppe, die von Malaria bis hin zu einer Reihe von Krankheiten reicht, die in entwickelten Ländern weitgehend unbekannt sind und deren Bekämpfung eine Vielzahl von Methoden erfordert. Eine Sonderkategorie stellen die Darmparasiten dar, denen bis vor kurzem weniger Beachtung geschenkt wurde, weil sie als relativ harmlos galten. Die häufigsten Beispiele sind Hakenwurm, Spulwurm und Peitschenwurm.

Jüngste Studien weisen darauf hin, dass Infektionen durch diese Würmer eine viel größere Rolle beim Energie- und Wohlbefindensverlust spielen als bisher angenommen. Und die Studien haben zu einer Zunahme der medikamentösen Behandlung der Leiden geführt, ein Ansatz, der sich als sehr umstritten erwiesen hat.

Vielleicht übertreffen nur Hungersnot und Malaria Darmwurminfektionen als die führenden Verursacher von Elend und wirtschaftlichen Verlusten in den Entwicklungsländern. Internationale Gesundheitsexperten schätzen, dass die Zahl der Infizierten heute weltweit wahrscheinlich der Zahl der Infizierten vor 50 Jahren entspricht oder diese sogar übersteigen könnte.

Sie sagen, dass mindestens ein Viertel der 5 Milliarden Menschen, die heute leben, Würmer haben, oft mehr als eine Art. Bei der überwiegenden Mehrheit handelt es sich um dieselben Personen in den Entwicklungsländern, für die Unterernährung auch eine der Hauptursachen für Krankheit und Lethargie ist.

„Vielleicht bis zur Hälfte aller Fälle schwerer Unterernährung von Kindern. . . werden nicht in erster Linie durch Nahrungsmangel ausgelöst, sondern durch Darmparasiten, Fieber und Infektionen – insbesondere Durchfallinfektionen – die den Appetit hemmen, die Energie verbrennen und das Körpergewicht des Kindes entwässern“, erklärt James P. Grant, Executive Direktor des Kinderhilfswerks der Vereinten Nationen.

Experten warnen davor, dass das Problem parasitärer Krankheiten in Entwicklungsländern so ernst ist, dass weder wirtschaftliche Entwicklung, Bevölkerungskontrolle noch Auslandshilfe ausreichen, um den Wohlstand in diesen Ländern zu fördern, bis die Krankheiten unter Kontrolle sind.

Dr. Andrew Davis, Direktor für parasitäre Erkrankungen bei der Weltgesundheitsorganisation, sagt: „Es ist unrealistisch, einen schnellen Fortschritt in den Ländern der Dritten Welt zu erwarten, die zusätzlich zu ihrem wirtschaftlichen Unglück völlig überfordert sind mit erdrückenden Krankheitsproblemen, die die Produktion von sowohl Einzelpersonen als auch Gemeinschaften.“

Seit dem letzten Jahrhundert ist bekannt, dass sanitäre Einrichtungen, sauberes Wasser und persönliche Hygiene Mittel zur Bekämpfung von Darmwürmern sind. Abgesehen von Infektionsherden, die hauptsächlich auf Flüchtlingspopulationen zurückzuführen sind, sind Darmwürmer in den Vereinigten Staaten kein großes Problem. Internationale Hilfsorganisationen haben sich die meiste Zeit dieses Jahrhunderts bemüht, die Abwasserentsorgung und das öffentliche Bewusstsein für die wesentliche Rolle der Abwasserentsorgung in der Dritten Welt zu verbessern, indem sie Projekte zur Wasseraufbereitung und zum Bau von Latrinen sowie Gesundheitserziehungsprogramme finanzierten.

Die Weltgesundheitsorganisation beendet derzeit einen jahrzehntelangen Vorstoß, um Hunderte Millionen Menschen in ländlichen und städtischen Slums mit Trinkwasser und sanitären Einrichtungen zu versorgen. Obwohl Fortschritte erzielt wurden und der Vorstoß fortgesetzt wird, schätzt UNICEF, dass 800 Millionen Menschen immer noch keinen Zugang zu sauberer Wasserversorgung haben und 1,3 Milliarden keine angemessenen sanitären Einrichtungen haben.

Ein weiteres Problem ist die Schwierigkeit, die Menschen durch den Gebrauch von Latrinen dazu zu bringen, ihre Gewohnheiten zu ändern, was sie als einschränkend und lästig ansehen. In einem mexikanischen Dorf, in dem es Gesundheitspersonal endlich gelang, die Bewohner dazu zu bringen, neu installierte Grubenlatrinen zu benutzen, endete die Zusammenarbeit abrupt, als ein Kind durch die Sitzöffnung fiel.

Obwohl seit einiger Zeit eine große Auswahl an Anti-Wurm-Medikamenten verfügbar ist, zögern Ärzte, die in den Entwicklungsländern arbeiten, sie in großem Umfang zu verwenden. Sie glauben, dass das Fehlen angemessener sanitärer Einrichtungen und guter Hygiene eine weit verbreitete Drogenbehandlung wirtschaftlich nutzlos macht, da sich die Betroffenen bald wieder infizieren.

In letzter Zeit gab es jedoch Anzeichen dafür, dass sich die traditionelle Einstellung zur Drogenbehandlung ändern könnte – jedoch nicht ohne Widerstand von denen, die befürchten, dass die Behandlung zu einer geringeren Aufmerksamkeit für die Prävention durch sanitäre Einrichtungen führen könnte. In den letzten Jahren haben neue Studien gezeigt, dass die Behandlung stark infizierter Kinder innerhalb einer Gemeinschaft gesundheitliche Vorteile für die gesamte Gemeinschaft hat, die die Kosten rechtfertigen können – auch wenn die Jugendlichen anschließend erneut infiziert werden.

Laut Dr. Michael C. Latham, Direktor des internationalen Ernährungsprogramms an der Cornell University, zeigen Studien der letzten fünf Jahre, dass die gesundheitlichen Folgen einer Infektion bei Kindern – der am stärksten gefährdeten Altersgruppe – weitaus schwerwiegender sind als zuvor geglaubt. Von den 1 Milliarde Menschen, die mit Spulwürmern infiziert sind, erleiden laut Latham etwa eine Million Darmverschluss, der zu 50.000 bis 100.000 Todesfällen pro Jahr führt.

Spulwürmer, Hakenwürmer und Peitschenwürmer verstärken auch die schwächenden Auswirkungen von Mangelernährung, indem sie Anämie verursachen oder die Aufnahme von Nährstoffen verringern oder die Energie, die aus dem Protein in der Nahrung stammt, verbrauchen, was zu Wachstumsstörungen und erhöhter Anfälligkeit für andere Infektionen führt.

In einer kürzlich in Kenia durchgeführten Studie zeigten Latham und andere Forscher des Kenya Medical Research Institute und der McMaster University in Kanada, dass die Behandlung von Kindern mit einer Einzeldosis des Anti-Wurm-Medikaments Albendazol im Vergleich zu unbehandelten Kindern zu einer signifikanten Verbesserung der Wachstumsraten führte . Das Medikament wird als wertvoll angesehen, da es gegen jedes der Lebenszyklusstadien aller drei Arten von Würmern wirksam ist.

Einige tausend Kinder in einer Studie zu behandeln und gute Ergebnisse zu erzielen, ist eine Sache, sagte Dr. Clive Shiff von der Johns Hopkins School of Public Health, aber selbst für internationale Organisationen ist es eine andere Sache, dies auf globaler Ebene zu tun. "Es ist ethisch notwendig", sagte er, "aber nicht erschwinglich." Dennoch, so Dr. Peter Schantz von den US-amerikanischen Centers for Disease Control, reicht das Interesse am Medikamentenansatz aus, um eigene Feldversuche zu planen, um die positiven Ergebnisse der Studien in Kenia und Montserrat zu überprüfen.

Darmparasiten Pest DRITTE WELT HAKENWURM Larven durchdringen die menschliche Haut (1), gelangen in den Blutkreislauf und werden zum Herzen getragen (2), gelangen über die Lungenarterie in die Lunge, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (3), steigen in die Luftröhre zum Rachen auf und werden geschluckt (4 ). Reife Würmer entwickeln sich im Duodenum und Jejunum, beißen in die Schleimhaut und saugen Blut (5). Befruchtete Eizellen, die in den Kot abgegeben werden (6). WHIPWORM Eier werden mit kontaminierter Nahrung aufgenommen (1), Larven verlassen das Ei und entwickeln sich zu adulten Formen (2), adulte Würmer wandern zum Blinddarm und Blinddarm, wo sie leben und sich fortpflanzen (3). Befruchtete Eier, die mit dem Kot ausgestoßen werden (4). RUNDENWURM Mit Nahrung aufgenommene Eier (1), Larven schlüpfen im Dünndarm (2), durchdringen die Darmwand und gelangen zum Herzen (3), gelangen über die Lungenarterie in die Lunge, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (4), steigen die Luftröhre zum Kehlkopf auf und sind geschluckt (5). Larven entwickeln sich im Dünndarm zu erwachsenen Würmern (6) und können in andere Organe übergehen. Eier im Kot ausgestoßen (7).


WISSENSCHAFT / MEDIZIN : Darmparasiten Pest Dritte Welt : Gesundheit: Ein wenig erkanntes Problem gilt als Hindernis für den Fortschritt in Entwicklungsländern.

Die Dritte Welt ist mit zahlreichen gesundheitlichen und wirtschaftlichen Problemen konfrontiert, aber es gibt eine wenig beachtete Geißel, die ein bedeutendes Hindernis für den zukünftigen Wohlstand in den Ländern der Dritten Welt darstellt: Darmwürmer.

Durch Parasiten verursachte Krankheiten sind eine vielfältige Gruppe, die von Malaria bis hin zu einer Reihe von Krankheiten reicht, die in entwickelten Ländern weitgehend unbekannt sind und deren Bekämpfung eine Vielzahl von Methoden erfordert. Eine besondere Kategorie sind die Darmparasiten, die bis vor kurzem weniger Beachtung fanden, weil sie als relativ harmlos galten. Die häufigsten Beispiele sind Hakenwurm, Spulwurm und Peitschenwurm.

Jüngste Studien weisen darauf hin, dass Infektionen durch diese Würmer eine viel größere Rolle beim Energie- und Wohlbefindensverlust spielen als bisher angenommen. Und die Studien haben zu einer Zunahme der medikamentösen Behandlung der Leiden geführt, ein Ansatz, der sich als sehr umstritten erwiesen hat.

Vielleicht übertreffen nur Hungersnot und Malaria Darmwurminfektionen als die führenden Verursacher von Elend und wirtschaftlichen Verlusten in den Entwicklungsländern. Internationale Gesundheitsexperten schätzen, dass die Zahl der Infizierten heute weltweit wahrscheinlich der Zahl der Infizierten vor 50 Jahren entspricht oder diese sogar übersteigen könnte.

Sie sagen, dass mindestens ein Viertel der 5 Milliarden Menschen, die heute leben, Würmer haben, oft mehr als eine Art. Bei der überwiegenden Mehrheit handelt es sich um dieselben Personen in den Entwicklungsländern, für die Unterernährung auch eine der Hauptursachen für Krankheit und Lethargie ist.

„Vielleicht bis zur Hälfte aller Fälle schwerer Unterernährung von Kindern. . . werden nicht in erster Linie durch Nahrungsmangel ausgelöst, sondern durch Darmparasiten, Fieber und Infektionen – insbesondere Durchfallinfektionen –, die den Appetit zügeln, die Energie verbrennen und das Körpergewicht des Kindes entwässern“, erklärt James P. Grant, Executive Direktor des Kinderhilfswerks der Vereinten Nationen.

Experten warnen davor, dass das Problem parasitärer Krankheiten in Entwicklungsländern so ernst ist, dass weder wirtschaftliche Entwicklung, Bevölkerungskontrolle noch Auslandshilfe ausreichen, um den Wohlstand in diesen Ländern zu fördern, bis die Krankheiten unter Kontrolle sind.

Dr. Andrew Davis, Direktor für parasitäre Erkrankungen bei der Weltgesundheitsorganisation, sagt: „Es ist unrealistisch, einen schnellen Fortschritt in den Ländern der Dritten Welt zu erwarten, die zusätzlich zu ihrem wirtschaftlichen Unglück völlig überfordert sind mit erdrückenden Krankheitsproblemen, die die Produktion von sowohl Einzelpersonen als auch Gemeinschaften.“

Seit dem letzten Jahrhundert ist bekannt, dass sanitäre Einrichtungen, sauberes Wasser und persönliche Hygiene Mittel zur Bekämpfung von Darmwürmern sind. Abgesehen von Infektionsherden, die hauptsächlich auf Flüchtlingspopulationen zurückzuführen sind, sind Darmwürmer in den Vereinigten Staaten kein großes Problem. Internationale Hilfsorganisationen haben sich die meiste Zeit dieses Jahrhunderts bemüht, die Abwasserentsorgung und das öffentliche Bewusstsein für die wesentliche Rolle der Abwasserentsorgung in der Dritten Welt zu verbessern, indem sie Projekte zur Wasseraufbereitung und zum Bau von Latrinen sowie Gesundheitserziehungsprogramme finanzierten.

Die Weltgesundheitsorganisation beendet derzeit einen jahrzehntelangen Vorstoß, um Hunderte Millionen Menschen in ländlichen und städtischen Slums mit Trinkwasser und sanitären Einrichtungen zu versorgen. Obwohl Fortschritte erzielt wurden und der Vorstoß fortgesetzt wird, schätzt UNICEF, dass 800 Millionen Menschen immer noch keinen Zugang zu sauberer Wasserversorgung haben und 1,3 Milliarden keine angemessenen sanitären Einrichtungen haben.

Ein weiteres Problem ist die Schwierigkeit, die Menschen durch den Gebrauch von Latrinen dazu zu bringen, ihre Gewohnheiten zu ändern, was sie als einschränkend und lästig ansehen. In einem mexikanischen Dorf, in dem es Gesundheitspersonal endlich gelang, die Bewohner dazu zu bringen, neu installierte Grubenlatrinen zu benutzen, endete die Zusammenarbeit abrupt, als ein Kind durch die Sitzöffnung fiel.

Obwohl seit einiger Zeit eine große Auswahl an Anti-Wurm-Medikamenten verfügbar ist, zögern Ärzte, die in den Entwicklungsländern arbeiten, sie in großem Umfang zu verwenden. Sie glauben, dass das Fehlen angemessener sanitärer Einrichtungen und guter Hygiene eine weit verbreitete Drogenbehandlung wirtschaftlich nutzlos macht, da sich die Betroffenen bald wieder infizieren.

In letzter Zeit gab es jedoch Anzeichen dafür, dass sich die traditionelle Einstellung zur Drogenbehandlung ändern könnte – jedoch nicht ohne Widerstand von denen, die befürchten, dass die Behandlung zu einer geringeren Aufmerksamkeit für die Prävention durch sanitäre Einrichtungen führen könnte. In den letzten Jahren haben neue Studien gezeigt, dass die Behandlung stark infizierter Kinder innerhalb einer Gemeinde gesundheitliche Vorteile für die gesamte Gemeinde hat, die die Kosten rechtfertigen können – auch wenn die Jugendlichen anschließend erneut infiziert werden.

Laut Dr. Michael C. Latham, Direktor des internationalen Ernährungsprogramms an der Cornell University, zeigen Studien der letzten fünf Jahre, dass die gesundheitlichen Folgen einer Infektion bei Kindern – der am stärksten gefährdeten Altersgruppe – weitaus schwerwiegender sind als zuvor geglaubt. Von den 1 Milliarde Menschen, die mit Spulwürmern infiziert sind, erleiden laut Latham etwa eine Million Darmverschluss, der zu 50.000 bis 100.000 Todesfällen pro Jahr führt.

Spulwürmer, Hakenwürmer und Peitschenwürmer verstärken auch die schwächenden Auswirkungen von Mangelernährung, indem sie Anämie verursachen oder die Aufnahme von Nährstoffen verringern oder die Energie, die aus dem Protein in der Nahrung stammt, verbrauchen, was zu Wachstumsstörungen und erhöhter Anfälligkeit für andere Infektionen führt.

In einer kürzlich in Kenia durchgeführten Studie zeigten Latham und andere Forscher des Kenya Medical Research Institute und der McMaster University in Kanada, dass die Behandlung von Kindern mit einer Einzeldosis des Anti-Wurm-Medikaments Albendazol im Vergleich zu unbehandelten Kindern zu hochsignifikanten Verbesserungen der Wachstumsraten führte . Das Medikament wird als wertvoll angesehen, da es gegen jedes der Lebenszyklusstadien aller drei Arten von Würmern wirksam ist.

Einige tausend Kinder in einer Studie zu behandeln und gute Ergebnisse zu erzielen, ist eine Sache, sagte Dr. Clive Shiff von der Johns Hopkins School of Public Health, aber selbst für internationale Organisationen ist es eine andere Sache, dies auf globaler Ebene zu tun. "Es ist ethisch notwendig", sagte er, "aber nicht erschwinglich." Dennoch, so Dr. Peter Schantz von den US-amerikanischen Centers for Disease Control, reicht das Interesse am Medikamentenansatz aus, um eigene Feldversuche zu planen, um die positiven Ergebnisse der Studien in Kenia und Montserrat zu überprüfen.

Darmparasiten Pest DRITTE WELT HAKENWURM Larven durchdringen die menschliche Haut (1), gelangen in den Blutkreislauf und werden zum Herzen getragen (2), gelangen über die Lungenarterie in die Lunge, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (3), steigen in die Luftröhre zum Rachen auf und werden geschluckt (4 ). Reife Würmer entwickeln sich im Duodenum und Jejunum, beißen in die Schleimhaut und saugen Blut (5). Befruchtete Eizellen, die in den Kot abgegeben werden (6). WHIPWORM Eier werden mit kontaminierter Nahrung aufgenommen (1), Larven verlassen das Ei und entwickeln sich zu adulten Formen (2), adulte Würmer wandern zum Blinddarm und Blinddarm, wo sie leben und sich fortpflanzen (3). Befruchtete Eier, die mit dem Kot ausgestoßen werden (4). RUNDENWURM Mit der Nahrung aufgenommene Eier (1), Larven schlüpfen im Dünndarm (2), durchdringen die Darmwand und gelangen zum Herzen (3), erreichen die Lunge über die Lungenarterie, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (4), steigen die Luftröhre zum Kehlkopf auf und sind geschluckt (5). Larven entwickeln sich im Dünndarm zu erwachsenen Würmern (6) und können in andere Organe übergehen. Eier im Kot ausgestoßen (7).


WISSENSCHAFT / MEDIZIN : Darmparasiten Pest Dritte Welt : Gesundheit: Ein wenig erkanntes Problem gilt als Hindernis für den Fortschritt in Entwicklungsländern.

Die Dritte Welt ist mit zahlreichen gesundheitlichen und wirtschaftlichen Problemen konfrontiert, aber es gibt eine wenig beachtete Geißel, die ein bedeutendes Hindernis für den zukünftigen Wohlstand in den Ländern der Dritten Welt darstellt: Darmwürmer.

Durch Parasiten verursachte Krankheiten sind eine vielfältige Gruppe, die von Malaria bis hin zu einer Reihe von Krankheiten reicht, die in entwickelten Ländern weitgehend unbekannt sind und deren Bekämpfung eine Vielzahl von Methoden erfordert. Eine besondere Kategorie sind die Darmparasiten, die bis vor kurzem weniger Beachtung fanden, weil sie als relativ harmlos galten. Die häufigsten Beispiele sind Hakenwurm, Spulwurm und Peitschenwurm.

Jüngste Studien weisen darauf hin, dass Infektionen durch diese Würmer eine viel größere Rolle beim Energie- und Wohlbefindensverlust spielen als bisher angenommen. Und die Studien haben zu einer Zunahme der medikamentösen Behandlung der Leiden geführt, ein Ansatz, der sich als sehr umstritten erwiesen hat.

Vielleicht übertreffen nur Hungersnot und Malaria Darmwurminfektionen als die führenden Verursacher von Elend und wirtschaftlichen Verlusten in den Entwicklungsländern. Internationale Gesundheitsexperten schätzen, dass die Zahl der Infizierten heute weltweit wahrscheinlich der Zahl der Infizierten vor 50 Jahren entspricht oder diese sogar übersteigen könnte.

Sie sagen, dass mindestens ein Viertel der 5 Milliarden Menschen, die heute leben, Würmer haben, oft mehr als eine Art. Bei der überwiegenden Mehrheit handelt es sich um dieselben Personen in den Entwicklungsländern, für die Unterernährung auch eine der Hauptursachen für Krankheit und Lethargie ist.

„Vielleicht bis zur Hälfte aller Fälle von schwerer Unterernährung von Kindern. . . werden nicht in erster Linie durch Nahrungsmangel ausgelöst, sondern durch Darmparasiten, Fieber und Infektionen – insbesondere Durchfallinfektionen –, die den Appetit zügeln, die Energie verbrennen und das Körpergewicht des Kindes entwässern“, erklärt James P. Grant, Executive Direktor des Kinderhilfswerks der Vereinten Nationen.

Experten warnen davor, dass das Problem parasitärer Krankheiten in Entwicklungsländern so ernst ist, dass weder wirtschaftliche Entwicklung, Bevölkerungskontrolle noch Auslandshilfe ausreichen, um den Wohlstand in diesen Ländern zu fördern, bis die Krankheiten unter Kontrolle sind.

Dr. Andrew Davis, Direktor für parasitäre Erkrankungen bei der Weltgesundheitsorganisation, sagt: „Es ist unrealistisch, einen schnellen Fortschritt in den Ländern der Dritten Welt zu erwarten, die zusätzlich zu ihrem wirtschaftlichen Unglück völlig überfordert sind mit erdrückenden Krankheitsproblemen, die die Produktion von sowohl Einzelpersonen als auch Gemeinschaften.“

Seit dem letzten Jahrhundert ist bekannt, dass sanitäre Einrichtungen, sauberes Wasser und persönliche Hygiene Mittel zur Bekämpfung von Darmwürmern sind. Abgesehen von Infektionsherden, die hauptsächlich auf Flüchtlingspopulationen zurückzuführen sind, sind Darmwürmer in den Vereinigten Staaten kein großes Problem. Internationale Hilfsorganisationen haben sich die meiste Zeit dieses Jahrhunderts bemüht, die Sanitärversorgung und das öffentliche Bewusstsein für die wesentliche Rolle der Sanitärversorgung in der Dritten Welt zu verbessern, indem sie Projekte zur Wasseraufbereitung und zum Bau von Latrinen sowie Gesundheitserziehungsprogramme finanzieren.

Die Weltgesundheitsorganisation beendet derzeit einen jahrzehntelangen Vorstoß, um Hunderte Millionen Menschen in ländlichen und städtischen Slums mit Trinkwasser und sanitären Einrichtungen zu versorgen. Obwohl Fortschritte erzielt wurden und der Vorstoß fortgesetzt wird, schätzt UNICEF, dass 800 Millionen Menschen immer noch keinen Zugang zu sauberer Wasserversorgung haben und 1,3 Milliarden keine angemessenen sanitären Einrichtungen haben werden.

Ein weiteres Problem ist die Schwierigkeit, die Menschen durch den Gebrauch von Latrinen dazu zu bringen, ihre Gewohnheiten zu ändern, was sie als einschränkend und lästig ansehen. In einem mexikanischen Dorf, in dem es Gesundheitspersonal endlich gelang, die Bewohner dazu zu bringen, neu installierte Grubenlatrinen zu benutzen, endete die Zusammenarbeit abrupt, als ein Kind durch die Sitzöffnung fiel.

Obwohl seit einiger Zeit eine große Auswahl an Anti-Wurm-Medikamenten verfügbar ist, zögern Ärzte, die in den Entwicklungsländern arbeiten, sie in großem Umfang zu verwenden. Sie glauben, dass das Fehlen angemessener sanitärer Einrichtungen und guter Hygiene eine weit verbreitete Drogenbehandlung wirtschaftlich nutzlos macht, da sich Einzelpersonen schnell wieder infizieren.

In letzter Zeit gab es jedoch Anzeichen dafür, dass sich die traditionelle Einstellung zur Drogenbehandlung ändern könnte – jedoch nicht ohne Widerstand von denen, die befürchten, dass die Behandlung zu einer geringeren Aufmerksamkeit für die Prävention durch sanitäre Einrichtungen führen könnte. In den letzten Jahren haben neue Studien gezeigt, dass die Behandlung stark infizierter Kinder innerhalb einer Gemeinschaft gesundheitliche Vorteile für die gesamte Gemeinschaft hat, die die Kosten rechtfertigen können – auch wenn die Jugendlichen anschließend erneut infiziert werden.

Laut Dr. Michael C. Latham, Direktor des internationalen Ernährungsprogramms an der Cornell University, zeigen Studien der letzten fünf Jahre, dass die gesundheitlichen Folgen einer Infektion bei Kindern – der am stärksten gefährdeten Altersgruppe – weitaus schwerwiegender sind als zuvor geglaubt. Von den 1 Milliarde Menschen, die mit Spulwürmern infiziert sind, erleiden laut Latham etwa eine Million Darmverschluss, der zu 50.000 bis 100.000 Todesfällen pro Jahr führt.

Spulwürmer, Hakenwürmer und Peitschenwürmer verstärken auch die schwächenden Auswirkungen von Mangelernährung, indem sie Anämie verursachen oder die Aufnahme von Nährstoffen verringern oder die Energie, die aus dem Protein in der Nahrung stammt, verbrauchen, was zu Wachstumsstörungen und erhöhter Anfälligkeit für andere Infektionen führt.

In einer kürzlich in Kenia durchgeführten Studie zeigten Latham und andere Forscher des Kenya Medical Research Institute und der McMaster University in Kanada, dass die Behandlung von Kindern mit einer Einzeldosis des Anti-Wurm-Medikaments Albendazol im Vergleich zu unbehandelten Kindern zu hochsignifikanten Verbesserungen der Wachstumsraten führte . Das Medikament wird als wertvoll angesehen, da es gegen jedes der Lebenszyklusstadien aller drei Arten von Würmern wirksam ist.

Einige tausend Kinder in einer Studie zu behandeln und gute Ergebnisse zu erzielen, ist eine Sache, sagte Dr. Clive Shiff von der Johns Hopkins School of Public Health, aber selbst für internationale Organisationen ist es eine andere Sache, dies auf globaler Ebene zu tun. "Es ist ethisch notwendig", sagte er, "aber nicht erschwinglich." Dennoch, so Dr. Peter Schantz von den US-amerikanischen Centers for Disease Control, reicht das Interesse am Medikamentenansatz aus, um eigene Feldversuche zu planen, um die positiven Ergebnisse der Studien in Kenia und Montserrat zu überprüfen.

Darmparasiten Pest DRITTE WELT HAKENWURM Larven durchdringen die menschliche Haut (1), gelangen in den Blutkreislauf und werden zum Herzen getragen (2), gelangen über die Lungenarterie in die Lunge, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (3), steigen in die Luftröhre zum Rachen auf und werden geschluckt (4 ). Reife Würmer entwickeln sich im Duodenum und Jejunum, beißen in die Schleimhaut und saugen Blut (5). Befruchtete Eizellen, die in den Kot abgegeben werden (6). WHIPWORM Eier werden mit kontaminierter Nahrung aufgenommen (1), Larven verlassen das Ei und entwickeln sich zu adulten Formen (2), adulte Würmer wandern zum Blinddarm und Blinddarm, wo sie leben und sich fortpflanzen (3). Befruchtete Eier, die mit dem Kot ausgestoßen werden (4). RUNDENWURM Mit der Nahrung aufgenommene Eier (1), Larven schlüpfen im Dünndarm (2), durchdringen die Darmwand und gelangen zum Herzen (3), erreichen die Lunge über die Lungenarterie, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (4), steigen die Luftröhre zum Kehlkopf auf und sind geschluckt (5). Larven entwickeln sich im Dünndarm zu erwachsenen Würmern (6) und können in andere Organe übergehen. Eier im Kot ausgestoßen (7).


WISSENSCHAFT / MEDIZIN : Darmparasiten Pest Dritte Welt : Gesundheit: Ein wenig erkanntes Problem gilt als Hindernis für den Fortschritt in Entwicklungsländern.

Die Dritte Welt ist mit zahlreichen gesundheitlichen und wirtschaftlichen Problemen konfrontiert, aber es gibt eine wenig beachtete Geißel, die ein bedeutendes Hindernis für den zukünftigen Wohlstand in den Ländern der Dritten Welt darstellt: Darmwürmer.

Durch Parasiten verursachte Krankheiten sind eine vielfältige Gruppe, die von Malaria bis hin zu einer Reihe von Krankheiten reicht, die in entwickelten Ländern weitgehend unbekannt sind und deren Bekämpfung eine Vielzahl von Methoden erfordert. Eine Sonderkategorie stellen die Darmparasiten dar, denen bis vor kurzem weniger Beachtung geschenkt wurde, weil sie als relativ harmlos galten. Die häufigsten Beispiele sind Hakenwurm, Spulwurm und Peitschenwurm.

Jüngste Studien weisen darauf hin, dass Infektionen durch diese Würmer eine viel größere Rolle beim Energie- und Wohlbefindensverlust spielen als bisher angenommen. Und die Studien haben zu einer Zunahme der medikamentösen Behandlung der Leiden geführt, ein Ansatz, der sich als sehr umstritten erwiesen hat.

Vielleicht übertreffen nur Hungersnot und Malaria Darmwurminfektionen als die führenden Verursacher von Elend und wirtschaftlichen Verlusten in den Entwicklungsländern. Internationale Gesundheitsexperten schätzen, dass die Zahl der Infizierten heute weltweit wahrscheinlich der Zahl der Infizierten vor 50 Jahren entspricht oder diese sogar übersteigen könnte.

Sie sagen, dass mindestens ein Viertel der 5 Milliarden Menschen, die heute leben, Würmer haben, oft mehr als eine Art. Bei der überwiegenden Mehrheit handelt es sich um dieselben Personen in den Entwicklungsländern, für die Unterernährung auch eine der Hauptursachen für Krankheit und Lethargie ist.

„Vielleicht bis zur Hälfte aller Fälle schwerer Unterernährung von Kindern. . . werden nicht in erster Linie durch Nahrungsmangel ausgelöst, sondern durch Darmparasiten, Fieber und Infektionen – insbesondere Durchfallinfektionen –, die den Appetit zügeln, die Energie verbrennen und das Körpergewicht des Kindes entwässern“, erklärt James P. Grant, Executive Direktor des Kinderhilfswerks der Vereinten Nationen.

Experten warnen davor, dass das Problem parasitärer Krankheiten in Entwicklungsländern so ernst ist, dass weder wirtschaftliche Entwicklung, Bevölkerungskontrolle noch Auslandshilfe ausreichen, um den Wohlstand in diesen Ländern zu fördern, bis die Krankheiten unter Kontrolle sind.

Dr. Andrew Davis, Direktor für parasitäre Erkrankungen bei der Weltgesundheitsorganisation, sagt: „Es ist unrealistisch, einen schnellen Fortschritt in den Ländern der Dritten Welt zu erwarten, die zusätzlich zu ihrem wirtschaftlichen Unglück völlig überfordert sind mit erdrückenden Krankheitsproblemen, die die Produktion von sowohl Einzelpersonen als auch Gemeinschaften.“

Seit dem letzten Jahrhundert ist bekannt, dass sanitäre Einrichtungen, sauberes Wasser und persönliche Hygiene Mittel zur Bekämpfung von Darmwürmern sind. Abgesehen von Infektionsherden, die hauptsächlich auf Flüchtlingspopulationen zurückzuführen sind, sind Darmwürmer in den Vereinigten Staaten kein großes Problem. Internationale Hilfsorganisationen haben sich die meiste Zeit dieses Jahrhunderts bemüht, die Abwasserentsorgung und das öffentliche Bewusstsein für die wesentliche Rolle der Abwasserentsorgung in der Dritten Welt zu verbessern, indem sie Projekte zur Wasseraufbereitung und zum Bau von Latrinen sowie Gesundheitserziehungsprogramme finanzierten.

Die Weltgesundheitsorganisation beendet derzeit einen jahrzehntelangen Vorstoß, um Hunderte Millionen Menschen in ländlichen und städtischen Slums mit Trinkwasser und sanitären Einrichtungen zu versorgen. Obwohl Fortschritte erzielt wurden und der Vorstoß fortgesetzt wird, schätzt UNICEF, dass 800 Millionen Menschen immer noch keinen Zugang zu sauberer Wasserversorgung haben und 1,3 Milliarden keine angemessenen sanitären Einrichtungen haben werden.

Ein weiteres Problem ist die Schwierigkeit, die Menschen durch den Gebrauch von Latrinen dazu zu bringen, ihre Gewohnheiten zu ändern, was sie als einschränkend und lästig ansehen. In einem mexikanischen Dorf, in dem es Gesundheitspersonal endlich gelang, die Bewohner dazu zu bringen, neu installierte Grubenlatrinen zu benutzen, endete die Zusammenarbeit abrupt, als ein Kind durch die Sitzöffnung fiel.

Obwohl seit einiger Zeit eine große Auswahl an Anti-Wurm-Medikamenten verfügbar ist, zögern Ärzte, die in den Entwicklungsländern arbeiten, sie in großem Umfang anzuwenden. Sie glauben, dass das Fehlen angemessener sanitärer Einrichtungen und guter Hygiene eine weit verbreitete Drogenbehandlung wirtschaftlich nutzlos macht, da sich die Betroffenen bald wieder infizieren.

In letzter Zeit gab es jedoch Anzeichen dafür, dass sich die traditionelle Einstellung zur Drogenbehandlung ändern könnte – jedoch nicht ohne Widerstand von denen, die befürchten, dass die Behandlung zu einer geringeren Aufmerksamkeit für die Prävention durch sanitäre Einrichtungen führen könnte. In den letzten Jahren haben neue Studien gezeigt, dass die Behandlung stark infizierter Kinder innerhalb einer Gemeinde gesundheitliche Vorteile für die gesamte Gemeinde hat, die die Kosten rechtfertigen können – auch wenn die Jugendlichen anschließend erneut infiziert werden.

Laut Dr. Michael C. Latham, Direktor des internationalen Ernährungsprogramms an der Cornell University, zeigen Studien der letzten fünf Jahre, dass die gesundheitlichen Folgen einer Infektion bei Kindern – der am stärksten gefährdeten Altersgruppe – weitaus schwerwiegender sind als zuvor geglaubt. Von den 1 Milliarde Menschen, die mit Spulwürmern infiziert sind, erleiden laut Latham etwa eine Million Darmverschluss, der zu 50.000 bis 100.000 Todesfällen pro Jahr führt.

Spulwürmer, Hakenwürmer und Peitschenwürmer verstärken auch die schwächenden Auswirkungen von Mangelernährung, indem sie Anämie verursachen oder die Aufnahme von Nährstoffen verringern oder die Energie, die aus dem Protein in der Nahrung stammt, verbrauchen, was zu Wachstumsstörungen und erhöhter Anfälligkeit für andere Infektionen führt.

In einer kürzlich in Kenia durchgeführten Studie zeigten Latham und andere Forscher des Kenya Medical Research Institute und der McMaster University in Kanada, dass die Behandlung von Kindern mit einer Einzeldosis des Anti-Wurm-Medikaments Albendazol im Vergleich zu unbehandelten Kindern zu hochsignifikanten Verbesserungen der Wachstumsraten führte . Das Medikament wird als wertvoll angesehen, da es gegen jedes der Lebenszyklusstadien aller drei Arten von Würmern wirksam ist.

Einige tausend Kinder in einer Studie zu behandeln und gute Ergebnisse zu erzielen, ist eine Sache, sagte Dr. Clive Shiff von der Johns Hopkins School of Public Health, aber selbst für internationale Organisationen ist es eine andere Sache, dies auf globaler Ebene zu tun. "Es ist ethisch notwendig", sagte er, "aber nicht erschwinglich." Dennoch, so Dr. Peter Schantz von den US-amerikanischen Centers for Disease Control, reicht das Interesse am Medikamentenansatz aus, um eigene Feldversuche zu planen, um die positiven Ergebnisse der Studien in Kenia und Montserrat zu überprüfen.

Darmparasiten Pest DRITTE WELT HAKENWURM Larven durchdringen die menschliche Haut (1), gelangen in den Blutkreislauf und werden zum Herzen getragen (2), gelangen über die Lungenarterie in die Lunge, dringen in die Alveolen ein und dringen in die Bronchien ein (3), steigen in die Luftröhre zum Rachen auf und werden geschluckt (4 ). Reife Würmer entwickeln sich im Duodenum und Jejunum, beißen in die Schleimhaut und saugen Blut (5). Befruchtete Eizellen, die in den Kot abgegeben werden (6). WHIPWORM Eier werden mit kontaminierter Nahrung aufgenommen (1), Larven verlassen das Ei und entwickeln sich zu adulten Formen (2), adulte Würmer wandern zum Blinddarm und Blinddarm, wo sie leben und sich fortpflanzen (3). Befruchtete Eier, die mit dem Kot ausgestoßen werden (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).


SCIENCE / MEDICINE : Intestinal Parasites Plague Third World : Health: A little-recognized problem is considered a roadblock to progress in developing nations.

The Third World is faced with numerous health and economic problems, but there is one little-recognized scourge that represents a significant roadblock to future prosperity in Third World countries: intestinal worms.

Diseases caused by parasites are a diverse group ranging from malaria to a number of illnesses that are largely unknown in developed countries and which require a variety of methods to control. A special category are the intestinal parasites, which until recently have received less attention because they have been considered to be relatively innocuous. The most common examples are hookworm, roundworm and whipworm.

Recent studies indicate that infections by these worms play a much larger role in sapping energy and well-being than previously believed. And the studies have spurred an increase in drug treatment of the afflictions, an approach that has proved highly controversial.

Perhaps only famine and malaria exceed intestinal worm infections as the leading producers of misery and economic loss in the developing world. International health experts estimate that the number of individuals infected today worldwide probably equals, or may even exceed, the number infected 50 years ago.

They say at least one-fourth of the 5 billion people living today have worms, often more than one kind. The vast majority are the same individuals in the developing world for whom malnutrition is also a primary cause of illness and lethargy.

“Perhaps as many as half of all cases of severe child malnutrition . . . are precipitated not primarily by the lack of food but by intestinal parasites, fever and infection--especially diarrheal infection--which depresses the appetite, burns the energy and drains away the body weight of the child,” declares James P. Grant, executive director of the United Nations Children’s Fund.

Experts warn that the problem of parasitic diseases in developing countries is so serious that neither economic development, population control nor foreign aid will suffice to foster prosperity in those countries until the diseases are controlled.

Dr. Andrew Davis, director of parasitic diseases for the World Health Organization, says: “It is unrealistic to expect rapid advancement in Third World countries, which, in addition to their economic misfortunes, are totally overburdened with crushing disease problems that diminish output of both individuals and communities.”

It has been known since the last century that sanitary facilities, clean water and personal hygiene are the ways to control intestinal worms. Except for pockets of infection due largely to refugee populations, that is why intestinal worms are not a major problem in the United States. International aid agencies have striven most of this century to improve sanitation and public awareness of sanitation’s essential role in the Third World by funding water purification and latrine-building projects and health education programs.

The World Health Organization currently is winding up a decade-long thrust to extend drinking water and sanitation services to hundreds of millions of people living in rural and urban slums. While gains have been made and the push will continue, UNICEF estimates that 800 million people still will be without access to safe water supplies and 1.3 billion will lack adequate sanitation services.

Another problem is the difficulty of persuading the people to change eons of habit by using latrines, which they view as confining and a nuisance to maintain. In one Mexican village where health workers finally managed to get the residents to use newly installed pit latrines, the cooperation ended abruptly when a child fell through the seat opening.

Although a wide selection of anti-worm drugs have been available for some time, physicians working in the developing world have been reluctant to use them on a wide scale. They believe that the absence of adequate sanitation facilities and good hygiene make widespread drug treatment economically useless because individuals soon become reinfected.

Recently, however, there have been signs that the traditional attitude toward drug treatment may be changing--but not without opposition from those who fear that treatment may lead to diminished attention to prevention through sanitation. In the last several years new studies have indicated that treating heavily infected children within a community has health benefits to the whole community that may justify the cost--even though the youngsters subsequently do become reinfected.

According to Dr. Michael C. Latham, director of the international nutrition program at Cornell University, studies over the last five years are revealing that the health consequences of infection in children--the most vulnerable age group--are far more serious than previously believed. For example, of the 1 billion people infected with roundworm, about a million acquire intestinal obstructions that result in between 50,000 and 100,000 deaths a year, according to Latham.

Roundworms, hookworms and whipworms also enhance the debilitating effects of malnutrition by causing anemia or decreasing absorption of nutrients or sapping the energy that comes from the protein in food, resulting in stunted growth and increased vulnerability to other infections.

In a recent study conducted in Kenya, Latham and other researchers from the Kenya Medical Research Institute and McMaster University in Canada showed that treating children with a single dose of an anti-worm drug, albendazole, brought highly significant improvements in growth rates over untreated children. The drug is seen as valuable because it is effective against each of the life-cycle stages of all three kinds of worms.

Treating a few thousand children in a study and getting good results is one thing, said Dr. Clive Shiff of the Johns Hopkins School of Public Health, but even for international agencies it’s another thing to do it on a global scale. “It’s ethically needed,” he said, “but not affordable.” Nevertheless, according to Dr. Peter Schantz of the U.S. Centers for Disease Control, interest in the drug approach is sufficient for CDC to be planning its own field trials to verify the positive findings of the Kenya and Montserrat studies.

INTESTINAL PARASITES PLAGUE THIRD WORLD HOOKWORM Larvae penetrate human skin (1), enter blood stream and are carried to heart (2), reach lung via pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (3), ascend trachea to pharynx and are swallowed (4). Mature worms develop in duodenum and jejunum, bite into mucosa and suck blood (5). Fertilized ova discharged in feces (6). WHIPWORM Eggs are ingested with contaminated food (1), larvae leave egg and develop into adult forms (2), adult worms migrate to cecum and appendix where they live and reproduce (3). Fertilized eggs expelled in feces (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).


SCIENCE / MEDICINE : Intestinal Parasites Plague Third World : Health: A little-recognized problem is considered a roadblock to progress in developing nations.

The Third World is faced with numerous health and economic problems, but there is one little-recognized scourge that represents a significant roadblock to future prosperity in Third World countries: intestinal worms.

Diseases caused by parasites are a diverse group ranging from malaria to a number of illnesses that are largely unknown in developed countries and which require a variety of methods to control. A special category are the intestinal parasites, which until recently have received less attention because they have been considered to be relatively innocuous. The most common examples are hookworm, roundworm and whipworm.

Recent studies indicate that infections by these worms play a much larger role in sapping energy and well-being than previously believed. And the studies have spurred an increase in drug treatment of the afflictions, an approach that has proved highly controversial.

Perhaps only famine and malaria exceed intestinal worm infections as the leading producers of misery and economic loss in the developing world. International health experts estimate that the number of individuals infected today worldwide probably equals, or may even exceed, the number infected 50 years ago.

They say at least one-fourth of the 5 billion people living today have worms, often more than one kind. The vast majority are the same individuals in the developing world for whom malnutrition is also a primary cause of illness and lethargy.

“Perhaps as many as half of all cases of severe child malnutrition . . . are precipitated not primarily by the lack of food but by intestinal parasites, fever and infection--especially diarrheal infection--which depresses the appetite, burns the energy and drains away the body weight of the child,” declares James P. Grant, executive director of the United Nations Children’s Fund.

Experts warn that the problem of parasitic diseases in developing countries is so serious that neither economic development, population control nor foreign aid will suffice to foster prosperity in those countries until the diseases are controlled.

Dr. Andrew Davis, director of parasitic diseases for the World Health Organization, says: “It is unrealistic to expect rapid advancement in Third World countries, which, in addition to their economic misfortunes, are totally overburdened with crushing disease problems that diminish output of both individuals and communities.”

It has been known since the last century that sanitary facilities, clean water and personal hygiene are the ways to control intestinal worms. Except for pockets of infection due largely to refugee populations, that is why intestinal worms are not a major problem in the United States. International aid agencies have striven most of this century to improve sanitation and public awareness of sanitation’s essential role in the Third World by funding water purification and latrine-building projects and health education programs.

The World Health Organization currently is winding up a decade-long thrust to extend drinking water and sanitation services to hundreds of millions of people living in rural and urban slums. While gains have been made and the push will continue, UNICEF estimates that 800 million people still will be without access to safe water supplies and 1.3 billion will lack adequate sanitation services.

Another problem is the difficulty of persuading the people to change eons of habit by using latrines, which they view as confining and a nuisance to maintain. In one Mexican village where health workers finally managed to get the residents to use newly installed pit latrines, the cooperation ended abruptly when a child fell through the seat opening.

Although a wide selection of anti-worm drugs have been available for some time, physicians working in the developing world have been reluctant to use them on a wide scale. They believe that the absence of adequate sanitation facilities and good hygiene make widespread drug treatment economically useless because individuals soon become reinfected.

Recently, however, there have been signs that the traditional attitude toward drug treatment may be changing--but not without opposition from those who fear that treatment may lead to diminished attention to prevention through sanitation. In the last several years new studies have indicated that treating heavily infected children within a community has health benefits to the whole community that may justify the cost--even though the youngsters subsequently do become reinfected.

According to Dr. Michael C. Latham, director of the international nutrition program at Cornell University, studies over the last five years are revealing that the health consequences of infection in children--the most vulnerable age group--are far more serious than previously believed. For example, of the 1 billion people infected with roundworm, about a million acquire intestinal obstructions that result in between 50,000 and 100,000 deaths a year, according to Latham.

Roundworms, hookworms and whipworms also enhance the debilitating effects of malnutrition by causing anemia or decreasing absorption of nutrients or sapping the energy that comes from the protein in food, resulting in stunted growth and increased vulnerability to other infections.

In a recent study conducted in Kenya, Latham and other researchers from the Kenya Medical Research Institute and McMaster University in Canada showed that treating children with a single dose of an anti-worm drug, albendazole, brought highly significant improvements in growth rates over untreated children. The drug is seen as valuable because it is effective against each of the life-cycle stages of all three kinds of worms.

Treating a few thousand children in a study and getting good results is one thing, said Dr. Clive Shiff of the Johns Hopkins School of Public Health, but even for international agencies it’s another thing to do it on a global scale. “It’s ethically needed,” he said, “but not affordable.” Nevertheless, according to Dr. Peter Schantz of the U.S. Centers for Disease Control, interest in the drug approach is sufficient for CDC to be planning its own field trials to verify the positive findings of the Kenya and Montserrat studies.

INTESTINAL PARASITES PLAGUE THIRD WORLD HOOKWORM Larvae penetrate human skin (1), enter blood stream and are carried to heart (2), reach lung via pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (3), ascend trachea to pharynx and are swallowed (4). Mature worms develop in duodenum and jejunum, bite into mucosa and suck blood (5). Fertilized ova discharged in feces (6). WHIPWORM Eggs are ingested with contaminated food (1), larvae leave egg and develop into adult forms (2), adult worms migrate to cecum and appendix where they live and reproduce (3). Fertilized eggs expelled in feces (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).


SCIENCE / MEDICINE : Intestinal Parasites Plague Third World : Health: A little-recognized problem is considered a roadblock to progress in developing nations.

The Third World is faced with numerous health and economic problems, but there is one little-recognized scourge that represents a significant roadblock to future prosperity in Third World countries: intestinal worms.

Diseases caused by parasites are a diverse group ranging from malaria to a number of illnesses that are largely unknown in developed countries and which require a variety of methods to control. A special category are the intestinal parasites, which until recently have received less attention because they have been considered to be relatively innocuous. The most common examples are hookworm, roundworm and whipworm.

Recent studies indicate that infections by these worms play a much larger role in sapping energy and well-being than previously believed. And the studies have spurred an increase in drug treatment of the afflictions, an approach that has proved highly controversial.

Perhaps only famine and malaria exceed intestinal worm infections as the leading producers of misery and economic loss in the developing world. International health experts estimate that the number of individuals infected today worldwide probably equals, or may even exceed, the number infected 50 years ago.

They say at least one-fourth of the 5 billion people living today have worms, often more than one kind. The vast majority are the same individuals in the developing world for whom malnutrition is also a primary cause of illness and lethargy.

“Perhaps as many as half of all cases of severe child malnutrition . . . are precipitated not primarily by the lack of food but by intestinal parasites, fever and infection--especially diarrheal infection--which depresses the appetite, burns the energy and drains away the body weight of the child,” declares James P. Grant, executive director of the United Nations Children’s Fund.

Experts warn that the problem of parasitic diseases in developing countries is so serious that neither economic development, population control nor foreign aid will suffice to foster prosperity in those countries until the diseases are controlled.

Dr. Andrew Davis, director of parasitic diseases for the World Health Organization, says: “It is unrealistic to expect rapid advancement in Third World countries, which, in addition to their economic misfortunes, are totally overburdened with crushing disease problems that diminish output of both individuals and communities.”

It has been known since the last century that sanitary facilities, clean water and personal hygiene are the ways to control intestinal worms. Except for pockets of infection due largely to refugee populations, that is why intestinal worms are not a major problem in the United States. International aid agencies have striven most of this century to improve sanitation and public awareness of sanitation’s essential role in the Third World by funding water purification and latrine-building projects and health education programs.

The World Health Organization currently is winding up a decade-long thrust to extend drinking water and sanitation services to hundreds of millions of people living in rural and urban slums. While gains have been made and the push will continue, UNICEF estimates that 800 million people still will be without access to safe water supplies and 1.3 billion will lack adequate sanitation services.

Another problem is the difficulty of persuading the people to change eons of habit by using latrines, which they view as confining and a nuisance to maintain. In one Mexican village where health workers finally managed to get the residents to use newly installed pit latrines, the cooperation ended abruptly when a child fell through the seat opening.

Although a wide selection of anti-worm drugs have been available for some time, physicians working in the developing world have been reluctant to use them on a wide scale. They believe that the absence of adequate sanitation facilities and good hygiene make widespread drug treatment economically useless because individuals soon become reinfected.

Recently, however, there have been signs that the traditional attitude toward drug treatment may be changing--but not without opposition from those who fear that treatment may lead to diminished attention to prevention through sanitation. In the last several years new studies have indicated that treating heavily infected children within a community has health benefits to the whole community that may justify the cost--even though the youngsters subsequently do become reinfected.

According to Dr. Michael C. Latham, director of the international nutrition program at Cornell University, studies over the last five years are revealing that the health consequences of infection in children--the most vulnerable age group--are far more serious than previously believed. For example, of the 1 billion people infected with roundworm, about a million acquire intestinal obstructions that result in between 50,000 and 100,000 deaths a year, according to Latham.

Roundworms, hookworms and whipworms also enhance the debilitating effects of malnutrition by causing anemia or decreasing absorption of nutrients or sapping the energy that comes from the protein in food, resulting in stunted growth and increased vulnerability to other infections.

In a recent study conducted in Kenya, Latham and other researchers from the Kenya Medical Research Institute and McMaster University in Canada showed that treating children with a single dose of an anti-worm drug, albendazole, brought highly significant improvements in growth rates over untreated children. The drug is seen as valuable because it is effective against each of the life-cycle stages of all three kinds of worms.

Treating a few thousand children in a study and getting good results is one thing, said Dr. Clive Shiff of the Johns Hopkins School of Public Health, but even for international agencies it’s another thing to do it on a global scale. “It’s ethically needed,” he said, “but not affordable.” Nevertheless, according to Dr. Peter Schantz of the U.S. Centers for Disease Control, interest in the drug approach is sufficient for CDC to be planning its own field trials to verify the positive findings of the Kenya and Montserrat studies.

INTESTINAL PARASITES PLAGUE THIRD WORLD HOOKWORM Larvae penetrate human skin (1), enter blood stream and are carried to heart (2), reach lung via pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (3), ascend trachea to pharynx and are swallowed (4). Mature worms develop in duodenum and jejunum, bite into mucosa and suck blood (5). Fertilized ova discharged in feces (6). WHIPWORM Eggs are ingested with contaminated food (1), larvae leave egg and develop into adult forms (2), adult worms migrate to cecum and appendix where they live and reproduce (3). Fertilized eggs expelled in feces (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).


SCIENCE / MEDICINE : Intestinal Parasites Plague Third World : Health: A little-recognized problem is considered a roadblock to progress in developing nations.

The Third World is faced with numerous health and economic problems, but there is one little-recognized scourge that represents a significant roadblock to future prosperity in Third World countries: intestinal worms.

Diseases caused by parasites are a diverse group ranging from malaria to a number of illnesses that are largely unknown in developed countries and which require a variety of methods to control. A special category are the intestinal parasites, which until recently have received less attention because they have been considered to be relatively innocuous. The most common examples are hookworm, roundworm and whipworm.

Recent studies indicate that infections by these worms play a much larger role in sapping energy and well-being than previously believed. And the studies have spurred an increase in drug treatment of the afflictions, an approach that has proved highly controversial.

Perhaps only famine and malaria exceed intestinal worm infections as the leading producers of misery and economic loss in the developing world. International health experts estimate that the number of individuals infected today worldwide probably equals, or may even exceed, the number infected 50 years ago.

They say at least one-fourth of the 5 billion people living today have worms, often more than one kind. The vast majority are the same individuals in the developing world for whom malnutrition is also a primary cause of illness and lethargy.

“Perhaps as many as half of all cases of severe child malnutrition . . . are precipitated not primarily by the lack of food but by intestinal parasites, fever and infection--especially diarrheal infection--which depresses the appetite, burns the energy and drains away the body weight of the child,” declares James P. Grant, executive director of the United Nations Children’s Fund.

Experts warn that the problem of parasitic diseases in developing countries is so serious that neither economic development, population control nor foreign aid will suffice to foster prosperity in those countries until the diseases are controlled.

Dr. Andrew Davis, director of parasitic diseases for the World Health Organization, says: “It is unrealistic to expect rapid advancement in Third World countries, which, in addition to their economic misfortunes, are totally overburdened with crushing disease problems that diminish output of both individuals and communities.”

It has been known since the last century that sanitary facilities, clean water and personal hygiene are the ways to control intestinal worms. Except for pockets of infection due largely to refugee populations, that is why intestinal worms are not a major problem in the United States. International aid agencies have striven most of this century to improve sanitation and public awareness of sanitation’s essential role in the Third World by funding water purification and latrine-building projects and health education programs.

The World Health Organization currently is winding up a decade-long thrust to extend drinking water and sanitation services to hundreds of millions of people living in rural and urban slums. While gains have been made and the push will continue, UNICEF estimates that 800 million people still will be without access to safe water supplies and 1.3 billion will lack adequate sanitation services.

Another problem is the difficulty of persuading the people to change eons of habit by using latrines, which they view as confining and a nuisance to maintain. In one Mexican village where health workers finally managed to get the residents to use newly installed pit latrines, the cooperation ended abruptly when a child fell through the seat opening.

Although a wide selection of anti-worm drugs have been available for some time, physicians working in the developing world have been reluctant to use them on a wide scale. They believe that the absence of adequate sanitation facilities and good hygiene make widespread drug treatment economically useless because individuals soon become reinfected.

Recently, however, there have been signs that the traditional attitude toward drug treatment may be changing--but not without opposition from those who fear that treatment may lead to diminished attention to prevention through sanitation. In the last several years new studies have indicated that treating heavily infected children within a community has health benefits to the whole community that may justify the cost--even though the youngsters subsequently do become reinfected.

According to Dr. Michael C. Latham, director of the international nutrition program at Cornell University, studies over the last five years are revealing that the health consequences of infection in children--the most vulnerable age group--are far more serious than previously believed. For example, of the 1 billion people infected with roundworm, about a million acquire intestinal obstructions that result in between 50,000 and 100,000 deaths a year, according to Latham.

Roundworms, hookworms and whipworms also enhance the debilitating effects of malnutrition by causing anemia or decreasing absorption of nutrients or sapping the energy that comes from the protein in food, resulting in stunted growth and increased vulnerability to other infections.

In a recent study conducted in Kenya, Latham and other researchers from the Kenya Medical Research Institute and McMaster University in Canada showed that treating children with a single dose of an anti-worm drug, albendazole, brought highly significant improvements in growth rates over untreated children. The drug is seen as valuable because it is effective against each of the life-cycle stages of all three kinds of worms.

Treating a few thousand children in a study and getting good results is one thing, said Dr. Clive Shiff of the Johns Hopkins School of Public Health, but even for international agencies it’s another thing to do it on a global scale. “It’s ethically needed,” he said, “but not affordable.” Nevertheless, according to Dr. Peter Schantz of the U.S. Centers for Disease Control, interest in the drug approach is sufficient for CDC to be planning its own field trials to verify the positive findings of the Kenya and Montserrat studies.

INTESTINAL PARASITES PLAGUE THIRD WORLD HOOKWORM Larvae penetrate human skin (1), enter blood stream and are carried to heart (2), reach lung via pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (3), ascend trachea to pharynx and are swallowed (4). Mature worms develop in duodenum and jejunum, bite into mucosa and suck blood (5). Fertilized ova discharged in feces (6). WHIPWORM Eggs are ingested with contaminated food (1), larvae leave egg and develop into adult forms (2), adult worms migrate to cecum and appendix where they live and reproduce (3). Fertilized eggs expelled in feces (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).


SCIENCE / MEDICINE : Intestinal Parasites Plague Third World : Health: A little-recognized problem is considered a roadblock to progress in developing nations.

The Third World is faced with numerous health and economic problems, but there is one little-recognized scourge that represents a significant roadblock to future prosperity in Third World countries: intestinal worms.

Diseases caused by parasites are a diverse group ranging from malaria to a number of illnesses that are largely unknown in developed countries and which require a variety of methods to control. A special category are the intestinal parasites, which until recently have received less attention because they have been considered to be relatively innocuous. The most common examples are hookworm, roundworm and whipworm.

Recent studies indicate that infections by these worms play a much larger role in sapping energy and well-being than previously believed. And the studies have spurred an increase in drug treatment of the afflictions, an approach that has proved highly controversial.

Perhaps only famine and malaria exceed intestinal worm infections as the leading producers of misery and economic loss in the developing world. International health experts estimate that the number of individuals infected today worldwide probably equals, or may even exceed, the number infected 50 years ago.

They say at least one-fourth of the 5 billion people living today have worms, often more than one kind. The vast majority are the same individuals in the developing world for whom malnutrition is also a primary cause of illness and lethargy.

“Perhaps as many as half of all cases of severe child malnutrition . . . are precipitated not primarily by the lack of food but by intestinal parasites, fever and infection--especially diarrheal infection--which depresses the appetite, burns the energy and drains away the body weight of the child,” declares James P. Grant, executive director of the United Nations Children’s Fund.

Experts warn that the problem of parasitic diseases in developing countries is so serious that neither economic development, population control nor foreign aid will suffice to foster prosperity in those countries until the diseases are controlled.

Dr. Andrew Davis, director of parasitic diseases for the World Health Organization, says: “It is unrealistic to expect rapid advancement in Third World countries, which, in addition to their economic misfortunes, are totally overburdened with crushing disease problems that diminish output of both individuals and communities.”

It has been known since the last century that sanitary facilities, clean water and personal hygiene are the ways to control intestinal worms. Except for pockets of infection due largely to refugee populations, that is why intestinal worms are not a major problem in the United States. International aid agencies have striven most of this century to improve sanitation and public awareness of sanitation’s essential role in the Third World by funding water purification and latrine-building projects and health education programs.

The World Health Organization currently is winding up a decade-long thrust to extend drinking water and sanitation services to hundreds of millions of people living in rural and urban slums. While gains have been made and the push will continue, UNICEF estimates that 800 million people still will be without access to safe water supplies and 1.3 billion will lack adequate sanitation services.

Another problem is the difficulty of persuading the people to change eons of habit by using latrines, which they view as confining and a nuisance to maintain. In one Mexican village where health workers finally managed to get the residents to use newly installed pit latrines, the cooperation ended abruptly when a child fell through the seat opening.

Although a wide selection of anti-worm drugs have been available for some time, physicians working in the developing world have been reluctant to use them on a wide scale. They believe that the absence of adequate sanitation facilities and good hygiene make widespread drug treatment economically useless because individuals soon become reinfected.

Recently, however, there have been signs that the traditional attitude toward drug treatment may be changing--but not without opposition from those who fear that treatment may lead to diminished attention to prevention through sanitation. In the last several years new studies have indicated that treating heavily infected children within a community has health benefits to the whole community that may justify the cost--even though the youngsters subsequently do become reinfected.

According to Dr. Michael C. Latham, director of the international nutrition program at Cornell University, studies over the last five years are revealing that the health consequences of infection in children--the most vulnerable age group--are far more serious than previously believed. For example, of the 1 billion people infected with roundworm, about a million acquire intestinal obstructions that result in between 50,000 and 100,000 deaths a year, according to Latham.

Roundworms, hookworms and whipworms also enhance the debilitating effects of malnutrition by causing anemia or decreasing absorption of nutrients or sapping the energy that comes from the protein in food, resulting in stunted growth and increased vulnerability to other infections.

In a recent study conducted in Kenya, Latham and other researchers from the Kenya Medical Research Institute and McMaster University in Canada showed that treating children with a single dose of an anti-worm drug, albendazole, brought highly significant improvements in growth rates over untreated children. The drug is seen as valuable because it is effective against each of the life-cycle stages of all three kinds of worms.

Treating a few thousand children in a study and getting good results is one thing, said Dr. Clive Shiff of the Johns Hopkins School of Public Health, but even for international agencies it’s another thing to do it on a global scale. “It’s ethically needed,” he said, “but not affordable.” Nevertheless, according to Dr. Peter Schantz of the U.S. Centers for Disease Control, interest in the drug approach is sufficient for CDC to be planning its own field trials to verify the positive findings of the Kenya and Montserrat studies.

INTESTINAL PARASITES PLAGUE THIRD WORLD HOOKWORM Larvae penetrate human skin (1), enter blood stream and are carried to heart (2), reach lung via pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (3), ascend trachea to pharynx and are swallowed (4). Mature worms develop in duodenum and jejunum, bite into mucosa and suck blood (5). Fertilized ova discharged in feces (6). WHIPWORM Eggs are ingested with contaminated food (1), larvae leave egg and develop into adult forms (2), adult worms migrate to cecum and appendix where they live and reproduce (3). Fertilized eggs expelled in feces (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).


SCIENCE / MEDICINE : Intestinal Parasites Plague Third World : Health: A little-recognized problem is considered a roadblock to progress in developing nations.

The Third World is faced with numerous health and economic problems, but there is one little-recognized scourge that represents a significant roadblock to future prosperity in Third World countries: intestinal worms.

Diseases caused by parasites are a diverse group ranging from malaria to a number of illnesses that are largely unknown in developed countries and which require a variety of methods to control. A special category are the intestinal parasites, which until recently have received less attention because they have been considered to be relatively innocuous. The most common examples are hookworm, roundworm and whipworm.

Recent studies indicate that infections by these worms play a much larger role in sapping energy and well-being than previously believed. And the studies have spurred an increase in drug treatment of the afflictions, an approach that has proved highly controversial.

Perhaps only famine and malaria exceed intestinal worm infections as the leading producers of misery and economic loss in the developing world. International health experts estimate that the number of individuals infected today worldwide probably equals, or may even exceed, the number infected 50 years ago.

They say at least one-fourth of the 5 billion people living today have worms, often more than one kind. The vast majority are the same individuals in the developing world for whom malnutrition is also a primary cause of illness and lethargy.

“Perhaps as many as half of all cases of severe child malnutrition . . . are precipitated not primarily by the lack of food but by intestinal parasites, fever and infection--especially diarrheal infection--which depresses the appetite, burns the energy and drains away the body weight of the child,” declares James P. Grant, executive director of the United Nations Children’s Fund.

Experts warn that the problem of parasitic diseases in developing countries is so serious that neither economic development, population control nor foreign aid will suffice to foster prosperity in those countries until the diseases are controlled.

Dr. Andrew Davis, director of parasitic diseases for the World Health Organization, says: “It is unrealistic to expect rapid advancement in Third World countries, which, in addition to their economic misfortunes, are totally overburdened with crushing disease problems that diminish output of both individuals and communities.”

It has been known since the last century that sanitary facilities, clean water and personal hygiene are the ways to control intestinal worms. Except for pockets of infection due largely to refugee populations, that is why intestinal worms are not a major problem in the United States. International aid agencies have striven most of this century to improve sanitation and public awareness of sanitation’s essential role in the Third World by funding water purification and latrine-building projects and health education programs.

The World Health Organization currently is winding up a decade-long thrust to extend drinking water and sanitation services to hundreds of millions of people living in rural and urban slums. While gains have been made and the push will continue, UNICEF estimates that 800 million people still will be without access to safe water supplies and 1.3 billion will lack adequate sanitation services.

Another problem is the difficulty of persuading the people to change eons of habit by using latrines, which they view as confining and a nuisance to maintain. In one Mexican village where health workers finally managed to get the residents to use newly installed pit latrines, the cooperation ended abruptly when a child fell through the seat opening.

Although a wide selection of anti-worm drugs have been available for some time, physicians working in the developing world have been reluctant to use them on a wide scale. They believe that the absence of adequate sanitation facilities and good hygiene make widespread drug treatment economically useless because individuals soon become reinfected.

Recently, however, there have been signs that the traditional attitude toward drug treatment may be changing--but not without opposition from those who fear that treatment may lead to diminished attention to prevention through sanitation. In the last several years new studies have indicated that treating heavily infected children within a community has health benefits to the whole community that may justify the cost--even though the youngsters subsequently do become reinfected.

According to Dr. Michael C. Latham, director of the international nutrition program at Cornell University, studies over the last five years are revealing that the health consequences of infection in children--the most vulnerable age group--are far more serious than previously believed. For example, of the 1 billion people infected with roundworm, about a million acquire intestinal obstructions that result in between 50,000 and 100,000 deaths a year, according to Latham.

Roundworms, hookworms and whipworms also enhance the debilitating effects of malnutrition by causing anemia or decreasing absorption of nutrients or sapping the energy that comes from the protein in food, resulting in stunted growth and increased vulnerability to other infections.

In a recent study conducted in Kenya, Latham and other researchers from the Kenya Medical Research Institute and McMaster University in Canada showed that treating children with a single dose of an anti-worm drug, albendazole, brought highly significant improvements in growth rates over untreated children. The drug is seen as valuable because it is effective against each of the life-cycle stages of all three kinds of worms.

Treating a few thousand children in a study and getting good results is one thing, said Dr. Clive Shiff of the Johns Hopkins School of Public Health, but even for international agencies it’s another thing to do it on a global scale. “It’s ethically needed,” he said, “but not affordable.” Nevertheless, according to Dr. Peter Schantz of the U.S. Centers for Disease Control, interest in the drug approach is sufficient for CDC to be planning its own field trials to verify the positive findings of the Kenya and Montserrat studies.

INTESTINAL PARASITES PLAGUE THIRD WORLD HOOKWORM Larvae penetrate human skin (1), enter blood stream and are carried to heart (2), reach lung via pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (3), ascend trachea to pharynx and are swallowed (4). Mature worms develop in duodenum and jejunum, bite into mucosa and suck blood (5). Fertilized ova discharged in feces (6). WHIPWORM Eggs are ingested with contaminated food (1), larvae leave egg and develop into adult forms (2), adult worms migrate to cecum and appendix where they live and reproduce (3). Fertilized eggs expelled in feces (4). ROUNDWORM Eggs ingested with food (1), larvae emerge in small intestine (2), penetrate gut wall and pass to heart (3), reach lung by pulmonary artery, penetrate alveoli and enter bronchi (4), ascend trachea to larynx and are swallowed (5). Larvae develop into adult worms in small intestine (6) and may pass to other organs. Eggs expelled in feces (7).